Teatralne lato

Oficjalnie sezon teatralny zakończył się w końcu czerwca, jednak liczne trupy i zespoły wyjechały na letnie objazdy i festiwale. W lipcu i sierpniu niektóre teatry wystawiają cieszące się dużą frekwencją sztuki, a teatry małych form: cafés-théâtres i teatry muzyczne pracują podczas lata, zapraszając publiczność i turystów na miłą, lekką rozrywkę.
W czternastej dzielnicy Paryża, „Teatr 14” –  imienia Jean-Marie Serreau – nieżyjącego już, znakomitego reżysera, zaproponował w dniach 16-26 sierpnia cykl złożony z trzech spektakli wyreżyserowanych przez Suzanne Lastreto, w wykonaniu trupy : "Groupe Rires, Rage et Résistance" [Śmiech, Wściekłość i Opór].
Teksty-monologi pierwszej części spektaklu są napisane przez autorów współczesnych i są mówione każdego wieczoru przez trzech różnych aktorów. Aktorzy grają z małym akcentem i pochodzą z różnych krajów: Belgii, Włoch, Szwecji, Argentyny, Stanów Zjednoczonych i z Australii.
Młodzi artyści trupy, "Śmiech, Wściekłość i Opór", aktywni i zaangażowani społecznie zarówno w życiu jak i na scenie, proponują widowni doskonale opanowaną grę sceniczną i poprzez śmiech i satyrę, pragną obnażyć pewne postawy i zwyczaje występujące w niektórych grupach społecznych.
Widownia bawi się i śmieje "do rozpuku" scenami z życia pięciu młodych kobiet, których charaktery są nakreślone z dużą precyzją, oddane za pomocą ruchu i pantomimy. W tym spektaklu - pod tytułem "Tea-Time", każda z kobiet zaprasza swe przyjaciółki na herbatę do swego domu. Nieliczne słowa wypowiadane od czasu do czasu przez któraś z kobiet i ich zabawna mimika, podkreślają komizm sytuacji. Jest to świetna praca aktorska i spektakl ten jest napisany i wykreowany przez Suzanne Lastreto. 
Trzecim spektaklem jest „Amoureusement vôtre”, spektakl o miłości, o miłości dwojga emerytów, dający pretekst do grania i mówienia tekstów o zabarwieniu erotycznym znanych poetów francuskich, oraz autorów współczesnych. Jest to spektakl lekki, dla dorosłych, gdzie Kupidon grany przez Suzanne Lastreto i dwoje młodych jeszcze Emerytów granych przez François Frappier i Hélène Hardouin, wprowadza nas w świat erotyki z dużym wyczuciem i delikatnością.
Spektakle grane w „Teatrze 14” są ambitne i zazwyczaj cieszą się dużym uznaniem. Dyrektorem tego małego teatru, prawie na peryferiach czternastej dzielnicy, jest Emmanuel Dechartre, znany aktor i reżyser.
Nowy paryski sezon jesienny od września tego roku, zapowiada w swym repertuarze szereg ciekawych pozycji: sztuki Racine’a,  Oskara Wilde'a , Marivaux, Sachy Guitry i autorów współczesnych.

Elżbieta VIROL

Elżbieta Virol urodziła się w Warszawie. Studiowała w warszawskiej PWST. Swoją aktorską karierę rozpoczynała w Częstochowie, a tamtejszym teatrze. Ukończyła studia polonistyczne i teatrologiczne na paryskiej Sorbonie. Występowała na wielu paryskich scenach, między innymi w „Echu Alpha“ Ahmeda El Maanouni  i „Palisadzie” Vassoula Nikolaidesa. W roku 1998 wystąpiła w roli Matki (Madame de Buzenay) w sztuce Saszy Guitry „Zazdrość” („La Jalousie”), wyreżyserowanej przez Jacqueline Duc. Rola Pani Rollison w „Dziadach” Adama Mickiewicza – w adaptacji Elżbiety Czerczuk. Rola Matki w sztuce „4x1” autorstwa Louis Cervina w Teatrze „Proscenium” w Paryżu w reżyserii Urszuli Mikos – w 1999 roku. W przygotowaniu rola Malarki w sztuce „Cela” („Le Dépôt”) autorstwa Ophélie Soutra, w reżyserii Michela Fureta. Wystąpiła w dwóch filmach: „L’Affaire Lourdes”, Marcela Bluwala (gdzie przypadła jej rola Lucile Tata Bernard, kuzynki Bernadetty Soubirous) oraz „On n’épouse pas le Diable” F. Carrey’a (rola młodej sprzedawczyni).

42-4-3.jpg (83463 Byte)


Na zdjęciu:

Bez tytułu
(Paryż, 2006)


Fot. Michael Wittbrot

© Recogito, Rafaliga